در نشست «گفتمان ضرب اصول»:

انتقادها و پاسخ‌ها به انحصار در موسیقی، جشنواره فجر و شوراهای ناکارآمد

نشست «گفتمان ضرب اصول» با حضور علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد -، بابک چمن‌آرا - ناشر موسیقی و عضو هیات مدیره مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری - و فردین خلعتبری - آهنگساز - با اجرای رضا مهدوی - نوازنده سنتور و منتقد موسیقی - برگزار شد.
انتقادها و پاسخ‌ها به انحصار در موسیقی، جشنواره فجر و شوراهای ناکارآمد

نشست «گفتمان ضرب اصول» با حضور علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد -، بابک چمن‌آرا - ناشر موسیقی و عضو هیات مدیره مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری - و فردین خلعتبری - آهنگساز - با اجرای رضا مهدوی - نوازنده سنتور و منتقد موسیقی - برگزار شد.

یک سانت هم برای رسیدن به قانون کپی‌رایت جلو نرفتیم

در ابتدای این نشست، چمن‌آرا انتقادهای خود را نسبت به عملکرد معاونت هنری و دولت در زمینه موسیقی این‌گونه بیان کرد: در وهله اول، سند چشم‌انداز موسیقی سرنوشتی دارد که اصلا به مرحله اجرا نرسید و حتی منتشر نشد. موضوع دوم، انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی است که فعالان این حوزه به‌عنوان کسی که در پیکره دولت با او طرف هستند، در انتخابش سهم رسمی ندارند. این توقع ماست که در آینده، نظر و انتخاب ناشران و هنرمندان به‌صورت رسمی در این زمینه لحاظ شود. البته آقای طالبی مدیر باهوشی بودند که از نظرها به‌درستی استفاده کردند.

او ادامه داد: سومین نکته، پیگیری اجرای حقوق مصنفین و مولفین است. این حقوق سعی شد به‌روز شود، اما هیچ‌وقت اجرایی نشد. امیدوار بودیم زمانی که آقای مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد شد، بتوانیم موضوع کپی‌رایت را به راحتی در دادسراها جلو ببریم و قدم‌های اولیه را در مقابل سازمان صداوسیما به‌عنوان «بزرگترین سارق آثار موسیقایی» برداریم، اما یک سانت هم جلو نرفتیم.

نیروی انتظامی سهم مالی‌اش را می‌گیرد، اما نظارت ندارد

چمن‌آرا اظهار کرد: اگر نامه‌ای در دفتر موسیقی هست که در آن، ما از مالیات معاف هستیم، سندیت محکمی ندارد. بسیاری از دوستان ما در پرداخت مالیات برای برگزاری کنسرت و انتشار آثار موسیقی گرفتار شدند.

او با اشاره به این‌که تفاهم با نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت مهم است، ادامه داد: نیروی انتظامی قرار است به ما کمک کند و مواظب مردم باشد، اما چرا دفتر موسیقی و وزارت ارشاد باید برود و با نیروی انتظامی هماهنگ کند و به ما بگوید که چه کار باید بکنیم. بدعت درستی در این زمینه گذاشته نشده و در حال حاضر درست‌ کردن آن، کار سختی است. نیروی انتظامی سهم مالی خودش را می‌گیرد، اما نظارت خودش را ندارد. این حق ما بود که این توافق را انجام دهیم.

خصوصی‌سازی شدنی است؟

این ناشر موسیقی همچنین گفت: حضور در جشنواره، بازارها و فستیوال‌های بین‌المللی موضوع دیگری است که توسط دولت انجام می‌شود، اما حضور نماینده‌های ایران در این رویدادها هیچ بازخوردی نداشته، قرارداد خاصی میان ناشران ایرانی و هنرمندان خارجی و برعکس بسته نشده،‌ سرمایه پولی در این راه هدر رفته است. این اتفاق باید در راه درستش بیفتد.

او با بیان این‌که درباره موضوعاتی که تا به حال مطرح کرده، جواب نمی‌خواهد فقط معتقد است باید در آن زمینه‌ها کار انجام شود، اظهار کرد: موردی که می‌خواهم روی آن تمرکز داشته باشم، خصوصی‌سازی است و از آقای مرادخانی در این زمینه جواب می‌خواهم. خصوصی‌سازی ممکن است بتواند ما را از عقب‌ماندگی به نقطه صفر برساند.

چمن‌آرا با اشاره به قانون مدیریت خدمات کشوری ماده‌های ۸ و ۲۴ و همچنین اشاره به بندهای ۷ و ۸ مجمع صنفی آثار شنیداری، ادامه داد: دو سال است که طرف فعالیت‌های غیرحاکمیتی قابل واگذاری (مجمع صنفی آثار شنیداری) به‌وجود آمده است. صدور مجوز، ایجاد آرشیو،‌ برگزاری جشنواره‌ها در تمام اسناد و قوانین خصوصی‌سازی این سال‌ها آمده است. به‌دلیل این‌که مکانی وجود نداشته که این مجوزها را بدهد تا به حال وزارت ارشاد این کار را انجام می‌داد.

او اضافه کرد: خصوصی‌سازی می‌تواند در سریع انجام شدن کارها، پاسخگو بودن و موارد مالی به دولت کمک کند. سوال من از آقای مرادخانی این است که آیا این کار نشدنی است؟ اگر شدنی است ما تا به حال، ۵ / ۳ سال از دوره آقای مرادخانی و دو سال از تشکیل مجمع را از دست داده‌ایم. آیا پیش‌نویس چنین کاری در مدت چند روز انجام‌شدنی است؟ بیایید این کار را انجام دهیم. کلی از مشکلاتی را که اشاره کردم می‌توانید روی دوش ما بگذارید.

مرادخانی در پاسخ به چمن‌آرا گفت: درباره سند چشم‌انداز جلسه‌ای را در دفتر آقای دکتر آشنا تشکیل دادیم. آن‌ها این سند را پیش از این‌که ما بیاییم درست کرده بودند که موسیقی را مد نظر نداشت. تعریفی کاملا ابتدایی از موسیقی فاخر داشتند. ما پیشنهادهایی را در این زمینه داشتیم که کاملا اصلاح شد و به‌لحاظ کارکردهای مدیریتی روی آن کار شد، اما هنوز هیچ مصوبه‌ای را در این زمینه نداریم. اگر دوستان در این زمینه نظری دارند، من به آقای طالبی می‌گویم اطلاعات را در اختیار آن‌ها بگذارند تا نظرشان ارائه دهند.

معاون امور هنری وزارت ارشاد با بیان این‌که قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، قانون خوبی است، ادامه داد: من تا آنجا که توانستم به نفع هنر، حتی از طریق دادگاه رسانه پیگیری‌هایی را انجام دادم، اما این موضوع به یک معاونت و یک مجموعه برنمی‌گردد. معاونت حقوقی وزارت ارشاد نیز در حال پیگیری این موضوع است. ما نیز کم و بیش درگیر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم. بخشی از مالیات‌ها و معافیت‌ها در حوزه آموزش‌های هنری انجام شد، اما ما فقط بخش موسیقی را در اختیار نداریم، بلکه در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی نیز درگیر هستیم. اگر بخواهیم افراد را برای سرمایه گذاری وارد حوزه هنر کنیم یکی از انگیزه‌های آن‌ها، موضوع معافیت مالیاتی است. اما برخی موارد که به پیوست می‌آیند شامل معافیت نمی‌شوند.

مرادخانی افزود: تفاهم با نیروی انتظامی، قبل از زمان ما بود،‌ نیروی انتظامی با مکانیزم‌های خودش، کار خودش را انجام می‌دهد. اخیرا ما تغییراتی را در ماده ۲۰ ایجاد کرده‌ایم که موجب اختلاف است و نیروی انتظامی قبول ندارد که در برخی جاها ورود نکند. ما در این جریان به نفع حوزه برگزارکننده کار را انجام دادیم. ما برای حضور در جشنواره‌ها و اماکن مختلف بین‌المللی پیشنهادهایی را دادیم، حتی بعضا بودجه‌ای را به‌عنوان کمک برای شرکت‌کنندگان تعیین کردیم؛ اما اگر کسی نرفت، می‌گویند رفقای خودشان را فرستادند. خانه موسیقی و صنف می‌تواند در گزینش افرادی که صلاحیت رفتن به این مکان‌ها را دارند، به ما کمک کند.

او درباره خصوصی‌سازی نیز گفت: برای این موضوع باید مکانیسم‌ها را در حوزه حاکمیتی به‌طور حقوقی بررسی کرد که کدام کارها را می‌شود، به بخش خصوصی واگذار کرد و کدام کارها را نمی‌شود. برای موارد اجرایی که به مجوزها مربوط می‌شود شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم. ما جلساتی را می‌توانیم با بخش حقوقی وزارتخانه و صنف داشته باشیم تا این موضوع را بررسی کنند، البته در برخی استان‌ها که بعضی سالن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده، معضلاتی برای ما ایجاد شده است.

تغییر مدام مدیران به کلان مدیریت مربوط است

در ادامه این نشست، خلعتبری سخنان خود را روبه مرادخانی این‌گونه بیان کرد: آقای مرادخانی شما تا به حال در جایی بوده‌اید که مدیر یا مسئول نباشید؟ شما در حوزه‌های عکس، سمعی و بصری،‌ جهانگردی، مرکز موسیقی و موزه موسیقی حضور داشته‌اید. در این میان، اتفاق‌های خجسته‌ای مانند تاسیس خانه موسیقی، موزه موسیقی و ۱۴ سال دبیری جشنواره در کارنامه کاری شما وجود دارد. زمانی که به معاونت هنری آمدید، خوشحال بودید که ما را می‌شناختید.

او ادامه داد: زمانی که چیزی را مانند خانه موسیقی ساختید، دوست داشتید که ادامه داشته باشد. شما مشاوران اهل موسیقی داشتید. باید از شما تشکر کرد، اما در انتهای این دوره خدمت رسمی دولتی، شما انتصاب‌هایی داشتید که نتیجه نداشته است. مدیریت وقتی بررسی می‌شود، به ثبات مدیران زیردست توجه می‌شود. زمانی که مدیرکل و مدیر، مدام عوض می‌شوند، به کلان حکومت یا مدیریت بالادست برمی‌گردد. چرا نوع مدیریت شما برای این جاها به‌گونه‌ای نبوده است که رهایش کنید و همیشه نیاز بوده کمک کنید تا ادامه پیدا کند؟ از خانه موسیقی گرفته تا افرادی که به شما منصوب هستند.

او با بیان این‌که این موضوع را ریشه‌یابی کرده است، اظهار کرد: شما معاون هنری هستید، اما من اعتقاد دارم بخشی از کار شما اصلا هنری نیست. موسیقی یا عمل غیرهنری اصلا ایرادی ندارد و باید باشد، اما به معاونت هنری و شورای اهل موسیقی تحصیل‌کرده ارتباط ندارد، چرا شورا باید برای آن نظر بدهد و پای آن را امضا کند. معتقدم مدیر و هنرمند نمی‌توانند سلیقه‌ای عمل نکنند. بحران در جایی به‌وجود می آید که برخی دوستان شما درگیر هستند که بخش غیرهنری را رفع و رجوع کنند. وقتی قشر روشنفکر ما نه به‌خاطر مسائل سیاسی، بلکه به‌خاطر شرایط کار از ایران می‌رود، باید رگ غیرت‌مان ورم کند.

بزرگ‌ترها به آن ۷۰۰ نفر جواب بدهند

خلعتبری با اشاره به نامه منتقدان جشنواره موسیقی فجر، گفت: ۷۰۰ نفر در انتقاد به روند موسیقی فجر نامه می‌نویسند. من موافق نامه آن ها نیستم، اما خیلی‌ها در این زمینه سکوت می‌کنند؛ اما یک نفر مانند هوشنگ کامکار که دلش برای موسیقی می‌سوزد، جواب می‌دهد. سوال این است که آیا موسیقی مسئول و بزرگ‌تر ندارد که فصل‌الخطابی برای ماجرا باشد؟ من دلم برای کسی می‌سوزد که درست یا غلط پای چیزی را امضا کرده، اما به او جواب داده نمی‌شود.

در این میان، مهدوی نیز گفت: سوال اینجا است که آن ۷۰۰ نفر کجای این سالن هستند؟

خلعتبری به او پاسخ داد: قرار نیست که آن‌ها در این سالن حضور داشته باشند. من از آن ۷۰۰ نفر، ۲۰ نفر را می‌شناسم؛ اما در هر صورت ما بزرگ‌تریم و بزرگ‌تر باید جواب بدهد.

مهدوی همچنین پرسش یکی از حاضران را خواند که نوشته بود: وقتی مسئولان جوابگو نیستند، چه راهی به‌جز نامه‌نگاری وجود دارد؟

می‌توان درباره ناکارآمدی شوراهای موسیقی صحبت کرد

در ادامه، مرادخانی با بیان این‌که زندگی‌اش به فرهنگ و هنر گره خورده است، اظهار کرد: خود به خود آدم وقتی در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرد، تحت سوال نیز هست. مثلا ما می‌خواستیم کاری را در حوزه هنرهای تجسمی انجام دهیم و ۳۰ اثر ایرانی و ۳۰ اثر خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر را در آلمان نمایش دهیم. با این کار، چیزی حدود دومیلیون یورو به نفع موزه هنرهای معاصر می‌شد. خیلی‌ها فکر کردند که ما به‌دنبال این هستیم که چیزی گیرمان بیاید یا آثار را عوض کنیم. این موضوع‌ها، آشفتگی ذهنی ایجاد می‌کند.

معاون هنری وزارت ارشاد اضافه کرد: در حوزه موسیقی، کارهایی انجام شده که بخشی از آن‌ها به ما مربوط است و بخشی نه. در حوزه کاری ما تعریف شده است که به آثار صوتی مجوز بدهیم و حتی آثار غیرموسیقایی، زیرا به یک لوح فشرده تبدیل می‌شود. حوزه موسیقی حوزه پرمخاطره و پر از تعدد نظرات است. ما که خودمان در این زمینه ورود نمی‌کنیم، بنابراین گروه‌هایی را در قالب شورا به‌عنوان کسانی که سبک موسیقی خاصی را می شناسند، قرار می‌دهیم تا در این زمینه نظر بدهند. اگر شوراهای ما ناکارآمد هستند، می‌توانیم درباره ناکارآمدی آن‌ها صحبت کنیم.

فقط شعرها مجوز بگیرند و نه موسیقی

خلعتبری در پاسخ او گفت:‌ کار به جایی رسیده است که هیچ نوع موسیقی‌ای در این مملکت نیست که مجوز نگرفته باشد، فقط می‌ماند شعر، آن هم به‌خاطر جریحه‌دار شدن افکار عمومی در بسیاری از نقاط دنیا کنترل می‌شود. سوال من این است که چرا باید این‌قدر درگیر پاپ باشیم؟

مرادخانی در این‌باره اظهار کرد: ‌وقتی درخواست برای مجوز است، باید رسیدگی شود.

خلعتبری بیان کرد: ایرادی ندارد شما مجوز بدهید. من موسیقی‌ای را به‌عنوان نمونه برای شما پخش می‌کنم که در شورا پخش می‌شود، اما با هیچ ملاک هنری قابل تطبیق نیست. من می‌گویم شعرش را شما مجوز بدهید و بگویید موسیقی‌شان را هر طور که می‌خواهند پخش کنند.

چمن‌آرا نیز اظهار کرد: من در طول سال‌ها به نتیجه‌ای رسیده‌ام که از رده معاونت تا کارشناسان و ناشران که به‌صورت رسمی کار می‌کنند، بیش از سه درصد مخاطب ندارند؛ اما روز به روز روابط آن‌ها سخت‌تر و کارشان نیز سخت‌تر می‌شود. مردم عملا هرچه دل‌شان بخواهدف گوش می‌کنند. در بخش پاپ، عده‌ای آبرومندانه با برگزاری کنسرت کسب درآمد می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز با اجراهای زنده به شکل‌های مختلف درآمد کسب می‌کنند. سرانه مصرف موسیقی خیلی بالاست، زیرا مردم چه بخواهند چه نخواهند در طول روز موسیقی گوش می‌دهند. اگر به بخش رسمی کمک نمی‌کنید، حداقل آن را درگیر ضوابط نکنید.

سپس خلعتبری آهنگی را با موبایل خود برای حاضران پخش کرد و گفت: یعنی واقعا کارشناسان موسیقی به این آهنگ‌ها گوش می‌کنند و به آن‌ها مجوز می‌دهند؟! واقعا متاسفم. بارها گفته‌ام که ته کار این است. بگذارید موسیقی را هرطور که می‌خواهند کار کنند. بیشتر حجم مبادلات اقتصادی در این حوزه، از این طریق اتفاق می‌افتد. کسانی هستند که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و آلوده اقتصاد آن می‌شوند.

هر چیزی پیش از انتشار باید مجوز بگیرد

مرادخانی در این‌باره تصریح کرد: چیزی که می‌خواهد منتشر شود، باید مجوز بگیرد.

در این میان مهدوی گفت: استفاده از برچسب هولوگرام و تعدد شوراها، از اشتباه‌های مدیران موسیقی در سال‌های اخیر بوده است. این کار در شأن وزارت ارشاد نیست. ما انتظار داشتیم که در این دولت شوراها تجمیع شوند.

خلعتبری نیز اظهار کرد: آیا واقعا معضل ما، ساسی مانکن و امیر تتلو هستند؟ ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تعطیل شدند. اگر بتوانیم الگوسازی کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم جوانانی که می‌خواهند به موسیقی بپردازند، مسیر صحیح‌تری را بروند.

مرادخانی در پاسخ به او بیان کرد: این کار، گروه دیگری را می‌خواهد که کارهای راهبردی را پیش ببرد. در بخش نظارتی، دولت کاره‌ای نیست و فقط ناظر است. در واقع دولت آلبوم تولید نمی‌کند. گاهی ما باید راه را برای کسانی که کار می‌کنند، هموار کنیم. صدور مجوزها و زمانی که روی آن‌ها می‌گذاریم، به قانون مربوط است.

جشنواره فجر اساسنامه ندارد

خلعتبری همچنین انتقادهایی را نسبت به نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر مطرح کرد و در این زمینه گفت: سرفصل جشنواره موسیقی به آوردن گروه‌های آنچنانی تبدیل شده که برای برگزارکنندگان اتفاقی مثبت تلقی می‌شود. این جشنواره زمانی به ما خط می‌داد تا یک‌سری موسیقی‌ها را بشنویم و تاثیر بگیریم، اما در حال حاضر به گروه‌های پاپ می‌گویند برای رونق آن به جشنواره بیایند. در این جشنواره، تعداد گروه‌ها مهم است و اجراهایی که مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد.

او خطاب به مرادخانی گفت: شما ۱۴ سال مدیر این جشنواره بودید، اما جشنواره موسیقی فجر هنوز اساسنامه ندارد. کدام‌یک از مدیران جشنواره‌های هنری دنیا زنگ می‌زنند و دیگران را برای حضور در جشنواره دعوت می‌کنند؟ جشنواره‌ها فراخوان و اطلاعیه منتشر می‌کنند.

برای جشنواره موسیقی می‌توانیم اثر سفارش بدهیم

او ادامه داد: کدام جشنواره پول می‌دهد تا کسی کارش را به آنجا ببرد. در همین جشنواره فیلم فجر خودمان، انگیزه حضور هنرمندان گرفتن پول از جشنواره نیست، بلکه می‌خواهند کارشان مطرح شود. ما چه بلایی سر جشنواره موسیقی فجر آورده‌ایم که با یکدیگر رقابت می‌کنند و می‌گویند فلان شخص، فلان مبلغ را گرفت و دیگری یک هفتادم آن را.

خلعتبری راهکار خود را در این زمینه چنین توضیح داد: اگر راهکاری داشتیم که این گروه‌ها داوطلبانه برای عرضه خودشان می‌آمدند و بدون این‌که پولی بگیرند، به جشنواره وارد می‌شدند خیلی خوب بود. معتقدم با بودجه‌ای که جشنواره دارد، می‌توانستید با گروه‌های موسیقی کار کنیم و به آن‌ها اثر سفارش بدهید. این آثار در جشنواره اجرا و سپس به بازار موسیقی وارد می‌شدند. بدبختی ما این است که مدیران بالادست فارغ از این هستند که وقتی یک نفر در این میان جواب دیگری را می‌دهد، خدشه‌ای به روح دوستداران موسیقی وارد می‌کند.

او معتقد است: جشنواره فجر اصلا به فکر اعتبار نیست، بلکه به فکر گذراندن است. اعتبار آثار هنری به تعدد آن‌ها نیست. در این زمینه اول باید سیاست‌گذاری شود.

امسال یک میلیارد تومان به جشنواره کمک کردیم

مرادخانی نیز به این مسائل این‌گونه پاسخ داد: بخشی از این جشنواره‌ها مانند «جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی» تخصصی شده و به همین منوالی که شما می‌گویید، خود به خود شکل گرفته است. امسال کل پولی که توانسته‌ایم به جشنواره کمک کنیم، یک میلیارد تومان بوده است و بقیه را خود جشنواره باید درآمدزایی کند. اگر پولی به اجراکنندگان داده می‌شود، نسبت به امکانی است که خود افراد در جشنواره فراهم می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نظرها همیشه وجود دارد که آیا جایگاه جشنواره فجر رقابتی است یا جایگاه عرضه موسیقی کشور در یک سال است. این امکان وجود دارد که فراخوانی را بدهیم و هر کسی که می‌خواهد خودش را عرضه کند، این کار را در جشنواره تخصصی انجام دهد؛ اما آیا انجام این کار در جشنواره فجر درست است؟ با توجه به سابقه‌ای که جشنواره داشته، این‌طور به‌نظر نمی‌رسد. اگر بخواهیم این روش را عوض کنیم، باید گفت‌وگوهای زیادی انجام دهیم. این‌که جشنواره اساسنامه ندارد، من هم قبول دارم، اما در کلیات سیاست، جشنواره موسیقی فجر نگاهی کلی به موسیقی کشور در طول سال دارد. ما گفتیم در اینجا صرفا ارائه اثر بدهیم.

با منتقدان جشنواره صحبت می‌کنیم

معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به نامه منتقدان جشنواره موسیقی فجر، گفت: من آقای طالبی - مدیرکل دفتر موسیقی - را مامور کردم با امضاکنندگان نامه صحبت کند و به جمع‌بندی برسد. حتی اگر لازم باشد، خود من نیز حضور خواهم داشت و قرار این کار برای امروز و فردا گذاشته شده است. خیلی خوب است که ما گفت‌وگو کنیم، اما به یکدیگر تهمت نزنیم.

تلاش کردم مدیریت‌ها ثابت بمانند

مرادخانی همچنین بیان کرد: ما باید در این گفت‌وگوها به یک معدل درست برسیم. در حوزه مدیریت، فقط موسیقی بود که تا حدودی دچار تلاطم شد. این حوزه، حوزه‌ای پرانرژی است و من سعی کردم که همه امکان‌ها را به کار بگیرم که مدیریت‌ها ثابت بمانند. مدیر وظیفه دارد حوزه خود را آرام نگه دارد.

او درباره انتخابات خانه موسیقی نیز گفت: در خانه موسیقی دو - سه نفر ناظر از حوزه‌های حقوقی و ریاست در انتخابات حضور داشتند. اگر دوستان در این زمینه صحبتی دارند، گفت‌وگو کنند ببینیم مشکل کجاست.

مهدوی به پرسش یکی از حاضران اشاره و اظهار کرد: سوال می‌پرسند که چرا قول شما برای تشکیل هیات‌هایی با حضور نمایندگان منتقدان در انتخابات خانه موسیقی عملی نشد.

مرادخانی پاسخ داد: ما در این زمینه گفتیم خانه موسیقی دولتی نیست و ما فقط می‌توانیم توصیه‌هایی را به آن‌ها بکنیم. ما ناظران را فرستادیم تا منتقدان ما خیال‌شان راحت باشد.

شاید ۵۰ میلیون تومان به خانه موسیقی کمک کنیم

در این میان خلعتبری پرسید: منبع مالی خانه موسیقی چیست؟ آیا این مرکز استقلال دارد؟

مرادخانی گفت: خانه موسیقی بیشتر پولش را خودش به‌دست می‌آورد؛ اما می‌تواند از هر جا کمک بگیرد. ما امسال هیچ کمکی به خانه موسیقی نکرده‌ایم، اما فکر کنم ناچار باشیم ۵۰ میلیون تومان به آن‌ها کمک کنیم.

خلعتبری نیز اظهار کرد: وقتی انتخابات خانه موسیقی با یک‌بیستم تعداد کل اعضا برگزار می‌شود، نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد. خانه موسیقی چگونه عضو می‌گیرد؟ یک‌سری آدم، یک‌سری آدم دیگر را برمی‌دارند و انتخابات مینی‌بوسی و اتوبوسی راه می‌اندازند. یک‌سری آدم همه‌جا هستند، به‌خاطر این‌که در آن صنف، دوستان زیادی دارند. این یک بحران است که باعث می‌شود، یک‌سری از افراد در انتخابات شرکت نکنند.

۹۹ درصد مردم عقب‌ماندگی فرهنگی دارند

هوشنگ کامکار - آهنگساز و سرپرست گروه کامکارها - نیز که در سالن حضور داشت، از مجری خواست تا به او فرصتی بدهد تا صحبت کند.

کامکار در ادامه گفت: من از شما می‌پرسم آقای خلعتبری که چرا اعضای خانه موسیقی در آن دموکراسی که به آن اعتقاد دارند، شرکت نکردند. زمانی که من را به‌عنوان عضو شورای عالی خانه موسیقی انتخاب کردند، خبر نداشتم و ارتباط مالی نیز با آنجا ندارم.

او ادامه داد: موسیقی‌ای که آقای خلعتبری به آن اشاره کرد، در همه جای دنیا طرفدار دارد. به موسیقی جدی در هیچ جای دنیا بها داده نمی‌شود. رسانه‌های ما در این زمینه فاجعه هستند و نقش تخریبی دارند. شرکت‌هایی که تولید موسیقی می‌کنند، خیانت بزرگی به موسیقی می‌کنند. ۹۹ درصد مردم دچار عقب‌ماندگی فرهنگی هستند و یکی دو درصد از آن‌ها ممکن است موسیقی مد نظر شما را تشخیص دهند، زیرا هیچ آگاهی‌ای درباره آن به مردم نمی‌دهند و درباره موسیقی جدی تبلیغ نمی‌شود.

در ادامه، خلعتبری خطاب به کامکار گفت: بحث من، موسیقی بد و خوب نیست، بلکه می‌گویم این موسیقی به هنر، جامعه هنری و معاونت هنری ربطی ندارد. در همه دنیا هزاران سایت وجود دارد که مورد اقبال عموم مردم هستند، این به موزیسین‌ها ربطی ندارد.

مرادخانی نیز با بیان این‌که باید صحبت‌های تخصصی‌تر در این‌باره داشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه مدیریت دولتی، مظف به انجام کارهایی هستیم، چون مردم در این زمینه‌ها خواسته‌ها و مشکلاتی دارند. از همین رو، موظف به انجام این کارها هستیم. در کشور ما هر اتفاقی که می‌افتد، باید اجازه‌نامه رسمی دولتی داشته و قاعده‌مند باشد.

معاون امور هنری ادامه داد: در یک دوره‌ای مصوب کردیم که آثار تعدادی از اساتید، ممیزی نداشته باشد. برخی رسانه‌ها موضع‌های جدی در مقابل این طرح گرفتند و حرف‌شان این بود که اگر ممیزی نباشد، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی درعرصه موسیقی بیفتد. ما برای این‌که بتوانیم تا جایی که امکان دارد مراقبت‌هایی از موسیقی داشته باشیم، بحث ممیزی را داریم، البته با این همه، اهالی موسیقی به این نوع موسیقی معترض‌اند.

به جای خس‌وخاشاک نامیدن معترضان پاسخ دهید

علی قمصری - نوازنده تار - نیز که در سالن حاضر بود، با بیان این‌که من از امضاکنندگان نامه اعتراضی اهالی موسیقی به وزیر ارشاد هستم، گفت: هنرمند روی صحنه دیده می‌شود، بنابراین ما برخلاف گفته بسیاری از دوستان ما، به دیده شدن با نامه و امضا نیاز نداریم. موزیسین‌هایی که آن نامه را امضا کردند، از اهالی فعال موسیقی هستند، اما به هر دلیلی جزء آن محفلی نیستند که در جشنواره‌ها روی صحنه می‌روند.

او روبه مرداخانی اظهار کرد: معمولا در صحبت‌های‌تان قول‌هایی را می‌دهید که هیچ‌گاه به عمل نمی‌رسد. وقتی در انتخابات خانه موسیقی شرکت‌کنندگان کمی حاضر می‌شوند، این حضور نداشتن اکثریت اعضای جامعه موسیقی قطعا یک پیامی دارد، بخشی از جامعه موسیقی معترض است و اعتراض خود را به شکل‌های مختلف بیان می‌کند. البته برخی دوستان پیشکسوت، معترضان را با الفاظ ناشایستی مانند «موبیسیقی‌دان» خطاب می‌کنند، در حالی که این افراد شخصیت دارند و هنرمند هستند.

این آهنگساز با تاکید بر این‌که قصد معترضان اصلاح است، گفت: ما قصد براندازی نداریم و نمی‌خواهیم کسی را تغییر دهیم؛ اما این درخواست را داریم که پاسخ صریح و درستی با همان ادبیات نامه معترضان به ما داده شود، نه این‌که ما را خس و خاشاک بنامند. همچنین مشکل دیگر معترضان فقط مسائل مالی نیست که البته آن هم بخشی از انتقاد است، انتقاد اصلی ما این است که چرا تعدادی موزیسین از نزدیکان شما قصد دارند کل موسیقی را قطبی کنند و فضایی را ایجاد می‌کنند که این شائبه پیش بیاید که موسیقی در کشور ما محفلی اداره می‌شود. ما باید به شما اعتماد کنیم، در این فضا این اعتماد شکل نمی‌گیرد.

قمصری اظهار کرد: لطفا براساس ضابطه برخورد و ساز و کاری را مشخص کنید که وقتی رای یک موزیسین در صندوق انداخته می‌شود، مطمئن باشد که چه اتفاقی برای آن صندوق می‌افتد. اگر هم قرار است هیاتی باشد، قطعا باید از معترضان افرادی در آن هیات حضور داشته باشند. جشنواره، آیینه تمام‌نمای سیاست‌های معاونت امور هنری است. قطعا تمام کارهای شما براساس تفکر است، چه در مواردی که مسئولیت کار را برعهده می‌گیرد و چه در مواقعی که کار را بر دوش خانه موسیقی قرار می‌دهید، چه خوب است وقتی شما تا این حد باهوش هستید، از هوش‌تان در موارد صحیحی استفاده کنید.

چرا همه‌چیز اتفاقی به یک‌سری از آدم‌ها برمی‌گردد؟!

این آهنگساز به جشنواره سال گذشته اشاره و بیان کرد: بخش اعظمی از موزیسین‌ها درباره جشنواره سال گذشته معتقدند که تخلف صورت گرفته است و نه سهل‌انگاری، مسئولان درباره تخلف باید پاسخگو باشند. در حالی‌ که سهل‌انگاری قابل بخشش است. از جمله این تخلفات وجود سایتی بدون سابقه برای فروش بلیت است، چرا همیشه همه‌چیز به‌طور اتفاقی برمی‌گردد به یک‌سری از آدم‌ها و چگونه است که اعضای خانه موسیقی در همه بدنه موسیقی کشور دیده می‌شوند. با وجود کارنامه ناموفق و پر از ایراد جشنواره فجر سال گذشته و عدم موفقیت آقای نوربخش و محفل ایشان در جشنواره، چه چیزی باعث می‌شود که باز هم امسال او به‌عنوان رییس جشنواره موسیقی فجر انتخاب شود.

پیگیری جدی واسپاری یا برون‌سپاری جشنواره‌ها

به گزارش ایسنا، مرادخانی در ادامه این نشست که شامگاه گذشته (ششم دی‌ماه) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، گفت: وقتی ما نتوانیم با هم گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم، به رسانه‌ها پناه می‌بریم. انصاف نیست که اعلام کنید قرار است من تابلوی جکسون پولاک را برای این‌که به نفع مادی برسم، از کشور خارج کنم؛ اما من به‌دلیل جایگاهی که دارم، از این بحث‌ها می‌گذرم؛ اما قطعا تذکرات شما را به گوش جان خواهیم شنید.

او همچنین اظهار کرد: مباحث مربوط به خانه موسیقی بسیار زیاد است و اگر امروز آقای نوربخش، دبیر جشنواره موسیقی فجر نبود، این صحبت‌ها پیش نمی‌آمد.

وی بیان کرد: بحث واسپاری یا برون‌سپاری جشنواره‌ها قرار است به‌طور جدی پیگیری شود. یکی از گزینه‌های ما نیز برای این برنامه، خانه موسیقی بود. البته اعلام کردیم که هر جریانی که هویت حقوقی مشخصی دارد و می‌تواند از عهده کار برآید، بیاید و ما هم جریان کار را به آن‌ها می‌سپاریم. در حال حاضر نیز تقریبا تمام جشنواره‌های تخصصی به‌شکل خصوصی اداره می‌شوند و ما دخالتی در آن‌ها نداریم. در جشنواره فجر نیز به‌دنبال آن هستیم تا این واسپاری انجام شود؛ اما به‌دلیل این‌که مقداری مباحث مالی در آن مطرح می‌شود، ممکن است شائبه‌هایی نیز ایجاد شود.

معاون امور هنری ادامه داد: اگر وضعیت خانه موسیقی اصلاح و به‌گونه‌ای شود که مورد توافق همه هنرمندان باشد، برای ما جای بسی خوشبختی است. البته اکنون نیز همه اعضای خانه موسیقی، انسان‌های خوبی هستند؛ اما شما با آن‌ها اختلاف سلیقه دارید که باید اصلاح شود و مدیریت جشنواره فجر هم به خانه موسیقی‌ای واسپاری شود که همه آن را قبول دارند، چون هنرمندان در آن حضور دارند و ارزیابی برعهده آن‌هاست. ما به‌عنوان دولت، مقداری کمک می‌کنیم تا کار آغاز شود؛ اما ادامه کار برعهده خانه موسیقی است، البته ما امکانات‌مان را نیز در اختیار قرار می‌دهیم.

مرادخانی افزود: من حکم ریاست جشنواره موسیقی فجر را به اعتبار خانه موسیقی به شخص حمیدرضا نوربخش دادم، البته اگر آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نبود، به‌عنوان رییس جشنواره انتخاب نمی‌شد. دلیل این امر هم آن است که می‌خواهیم واسپاری به یک جریان داشته باشیم نه یک فرد.

اگر اعتراض دارید مدرک ارائه دهید

محمد میرزمانی - رئیس هیات‌ مدیره خانه موسیقی - نیز با اشاره به دوره مدیریتی‌اش در دفتر موسیقی، اظهار کرد: نباید این‌گونه تصور شود که جایگاه افراد با هم تفاوت دارد. زمانی که به‌عنوان رییس هیات مدیره به خانه موسیقی وارد شدم، مهم‌ترین موضوع برایم این بود که انتقاد را از خودمان شروع کنیم و تنها چیزی که برایم اهمیت داشت، این بود که همه دست به دست هم بدهیم و این خانه را بسازیم. به هر حال، قطعا مشکلاتی وجود دارد و ما می‌خواهیم اگر از نظر شما تخلفی صورت گرفته و مشکلی وجود دارد، با هم درباره آن گفت‌وگو کنیم. بازرسی کل کشور که مسئول رسیدگی به تخلفات است تمام مدارک را بررسی و ‌آن‌ها را تایید کرده، حال اگر شما اعتراضی دارید، مدارک‌تان را ارائه دهید.

او گفت: من حرف‌های شما را تایید یا تکذیب نمی‌کنم. بیایید با هم باشیم. مگر قشر موزیسین و موسیقی‌دانان در کشور ما چه جایگاهی دارد که ما با این رفتارها خودزنی هم می‌کنیم. هیچ‌گاه پیش نیامده که نامه‌ای به خانه موسیقی آمده باشد و بدون بررسی بماند.

این آهنگساز ادامه داد: بیایید با هم صمیمی باشیم و مشکلات را با هم حل کنیم. قبل از حضور من در دفتر موسیقی، شورای صیانتی در دفتر وزیر تشکیل شده بود که مسئول مشخصی داشت و این دستور وزارتی بود و به دفتر مدیرکل موسیقی ارتباطی نداشت. همان‌طور که درباره نشان دادن ساز در زمان مدیریت من در صداوسیما نیز این شائبه وجود داشت و این موضوع مطرح شده بود که من مانع نمایش ساز شده‌ام. در حالی که این‌طور نیست و این موضوع به مدیرکل و رییس سازمان ارتباطی ندارد.

او افزود: در شورای صیانت نیز هیچ‌چیز در اختیار من نبود و از جمله مواردی که در آن پیگیری می‌شد، چسباندن هولوگرام برای رعایت حق کپی‌رایت بود، البته این حرف کاملا منطقی بود؛ اما به نظر برخی دوستان ساز و کار مشخصی برای آن تعیین نشده بود. البته ستاد باید درباره آن پاسخگو می‌بود نه مدیرکل دفتر موسیقی. همچنین درباره شوراهای تخصصی از قبل تصمیم‌گیری شده بود و البته اگر بخواهیم در این‌باره بحث کنیم، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که این شوراها درست بوده یا غلط، به هر حال درباره تشکیل شوراها در جای دیگری تصمیم‌گیری شده و قرار بود شوراها تخصصی شود که نظر درستی بود.

فاضل جمشیدی - خواننده - نیز با بیان این‌که صورت مسئله کاملا واضح است، گفت: وقتی ما جامعه را باز نبینیم و آن را به یک عده خاص محدود کنیم، این مشکلات ایجاد می‌شود.. الان همه دنیا به تنوع فکر معتقدند، اما در حدود ۲۰ سال گذشته، همیشه یک عده بودند که قدرت داشتند. ما همیشه سیاست‌مداران را منع می‌کنیم، در حالی که خودمان بدتر از آن‌ها عمل می‌کنیم. معتقدم اگر فضا را بازتر کنیم و افراد زیادتری را وارد کنیم، حتما مشکلات کمتر می‌شود چراکه تنوع به حل مشکلات کمک می‌کند.

او ادامه داد: جامعه بر اکثریت استوار است. من از صحبت‌های آقای کامکار تعجب می‌کنم، جشنواره نباید در اختیار ستاره‌ها باشد، چون آن‌ها همیشه هستند و پول‌شان را درمی‌آورند و نباید نزدیک به شش میلیارد تومان هزینه ستاره‌ها شود. همه ایران، تهران نیست و همه تهران، تالار وحدت نیست و همه تالار وحدت، چند خواننده محدود نیست، بلکه ایران برای همه است و متاسفانه ما از این مسئله غافل شده‌ایم و همیشه به مرکز پرداخته‌ایم و مدام از پاپ و سنتی و تهران می‌گوییم. متاسفانه سرمایه‌های خوبی در کشور در حال از بین رفتن هستند و امیدوارم در مدت باقی‌مانده از این دولت، کمک شود تا هنرمندان این سرزمین جذب شوند.

هنوز پاسخ پرسشم را نگرفته‌ام

چمن‌آرا در صحبت‌های پایانی خود، گفت: موضوع آنقدر چرخید که از محور اصلی دور شدم؛ اما درباره ستاد صیانت بگویم که در آن روزگار که ستاد صیانت بود، من تلاش‌های بسیاری کردم که این ستاد نباشد، چون برای کاری که انجام می‌داد، از ما پول می‌گرفت، در حالی که ستاد صیانت در سازمان سینمایی و معاونت فرهنگی ردیف بودجه دارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آن تعریف شده است تا از کار هنرمندان سینمایی دفاع کند. در حالی که این اتفاق در امور هنری نیفتاده و قرار است پول آن را ناشران بپردازند. امیدوارم اگر قرار است فعالیتی کند، حتما با ما درباره آن صحبت شود.

او اضافه کرد: من هنوز پاسخ پرسشم را از آقای مرادخانی نگرفته‌ام که آیا اصلا می‌شود به خصوصی‌سازی امیدوار بود یا خیر؟

پیش‌نویس خصوصی‌سازی نوشته می‌شود

مرادخانی نیز در پایان این جلسه، درباره خصوصی‌سازی گفت: دو بحث در اینجا وجود دارد؛ یکی موضوعات حاکمیتی است و مباحثی که دولت باید اجازه آن را صادر کند و مباحث تصدی‌گری که در این‌باره دولت مواضع خود را اعلام کرده و همه مواردی که در حوزه تصدی‌گری است، قابل واگذاری است. هنگامی که زیرساخت‌ها آماده شود، قطعا این اتفاق خواهد افتاد و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم و با حضور کارشناس حقوقی از دفتر معاونت هنری و آقای چمن‌آرا، پیش‌نویس آن نوشته می‌شود و تا هر جایی که قانون اجازه دهد، ما نیز با آن موافق هستیم، چون هرقدر بار از روی دوش دولت برداشته شود، به نفع ما است و کوچک‌سازی دولت از موارد اصلی برنامه ششم توسعه است و باید این اتفاق بیفتد.

توضیحی برای یک گلایه

مهدی وجدانی - مدیر روابط عمومی سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر - نیز درباره برخی گلایه‌ها درباره پاسخ روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر به نامه معترضان، گفت: هیچ‌وقت خودم را در مقابل یک جامعه منتقد قرار نمی‌دهم. در این موضوع یک سوءتفاهمی ایجاد شده بود و با آقای ارجمند - مدیرکل پیشین دفتر موسیقی - نیز درباره آن صحبت کردیم. من هیچ‌گاه به جامعه منتقدان بی‌احترامی نمی‌کنم و این موضوع، یک سوء‌تفاهم است و از دوستان خواهش می‌کنم دیگر آن را ادامه ندهند.
 

کد: 5001306614

زمان انتشار: سه شنبه 7 دی 1395 06:48 ق.ظ

منبع: خبرگزاری ایسنا

تعداد نمایش: 10

درباره ما

 تلاش پایگاه آوای موسیقی ایران این است که به دور از مسائل تجاری و عوامگرایانه، پایگاهی باشد برای هنرمندان و علاقه مندان راستین موسیقی ، تا به صورت حرفه ای رویدادهای موسیقی را پیگیر باشند.


تمام حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی آوای موسیقی محفوظ است.

درج مطالب پایگاه با ذکر منبع مجاز است.

Copyright © 2014 - 2017 Ava24.ir. All rights reserved.

تماس با ما

شماره تماس: 75912 21 98 + (30 خط)

نمابر: 89770927 21 98 +

پست الکترونیکی:info@ava24.ir


سایت آوا24 توسط شرکت آریا وید میزبانی می شود.

طراحی و اجرای سایت توسط سایت بایک انجام شده است.

 

با ما همراه شوید در...

 


آوا 24

باشگاه تحلیلی خبری موسیقی

مجوز هیات نظارت بر مطبوعات: 93/300017 مورخ 11/12/93